Lucidă şi incisivă, dar mai presus de acestea, lucrarea de față este fidelă învățăturii Noului Testament, dar şi teologiei clasice a mişcării protestante și puritane. Echilibrul dintre credință și sfințire, clar explicat de autorul Gabi Floruț, a scos în evidență atât gloria lui Dumnezeu neştirbită în justificarea omului, cât şi responsabilitatea acestuia de a se sfinți.
-- Prof. univ. dr. Molnár János, Cluj-Napoca
Recomand cu drag această lucrare pentru toți cei interesați de întrebările fundamentale generate de coexistența protestantismului și a neoprotestantismului cu fenomenul ortodox, cu convingerea că ea va contribui la elucidarea unor teme controversate de o importanță majoră.
-- Sándor Béla VISKY, PhD theol., PhD phil., Dr. habil., profesor al Institutului Teologic Protestant din Cluj
Floruţ Gabriel Leontin este profesor de teologie la Liceul Teologic Penticostal „Betel” din Oradea. In contextul eclesial, slujeşte ca prezbiter în Biserica Penticostală „Betel” din Oradea şi face lucrarea de evanghelist atât în ţară, cât şi în străinătate. In ceea ce priveşte studiile, este licenţiat în teologie la Universitatea „Emanuel” din Oradea, unde a absolvit şi masterul în teologie, iar în 2016, sub conducerea domnului prof. univ. Molnăr Jănos, a obţinut titlul ştiinţific de doctor în teologie în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, cartea de faţă fiind teza de doctorat a acestuia. Este autorul a cinci cărţi, locuieşte în Oradea şi este căsătorit cu Ana, având împreună 5 copii.
Cuprins
Introducere
Capitolul 1: Definirea cadrului conceptual al cercetării
1.1. Aspecte introductive privind domeniul de cercetare
1.2. Notă biografică
1.3. Scurt istoric în domeniul de cercetare
Capitolul 2: Concepte de bază ale studiului justificării prin credinţă
2.1. Particularităţi
2.2. Conceptul de justificare: SiKoaoouvTi (dikaiosune)
2.3. Juridism şi îndumnezeire
2.4. Scurtă prezentare comparativă între justificare şi sfinţire
2.5. Concepţia ortodoxă
2.6. Concepţia protestant evanghelică
2.7. Sola Scriptura sau nuda Scriptura
2.8. Concluzie
Capitolul 3: Relaţia dintre justificare şi dreptatea lui Dumnezeu
3.1. Dreptatea atribuită şi dreptatea acordată în teologia lui Lloyd-Jones
3.2. Dreptatea concretă şi dreptatea abstractă în telogia lui Lloyd-Jones
3.3. Atributul dreptăţii şi al milei lui Dumnezeu în „conflict”
3.4. Imputarea dreptăţii lui Hristos
3.5. Concluzie
Capitolul 4: Relaţia dintre justificarea prin credinţă şi faptă
4.1. Pelagianism, semipelagianism şi augustinianism
4.2. Dumitru Stăniloae şi teologia chipului lui Dumnezeu în om ..
4.3. Unde este ofensa Crucii?
4.4. Siguranţa mântuirii
4.5. Concluzie
Capitolul 5: Relaţia dintre justificare şi sfintele taine
5.1. Relaţia dintre justificare şi botez
5.2. Relaţia dintre justificare şi euharistie
5.3. Relaţia dintre justificare şi pocăinţă
5.4. Concluzie
Capitolul 6: Relaţia dintre justificare şi îndumnezeire
6.1. Definire
6.2. Particularităţi
6.3. Unirea cu Hristos şi epectaza
6.4. învăţătura ascetică ortodoxă şi poziţia evanghelică
6.5. Harul dublu: justificarea şi îndumnezeirea
6.6. Misiunea Bisericii şi sfinţirea
6.7. Concluzie
Concluzii
Bibliografie