Viața noastră depinde astăzi atât de mult de noile tehnologii, încât am ajuns să ne simțim pierduți fără calculator, internet și telefon inteligent. În fiecare zi o nouă invenție vine să ne facă munca mai ușoară, preluând mai ales din efortul mental pe care ar trebui să-l depunem. Care sunt însă efectele asupra creierului nostru? Asemenea unui mușchi, acesta se atrofiază cu cât este folosit mai puțin. Ne-am obișnuit să căutăm pe Google răspunsul la orice întrebare, să stocăm toate informațiile pe un dispozitiv digital și să efectuăm până și o socoteală simplă pe calculator. În plus, petrecem tot mai mult timp pe rețelele de socializare și înlocuim contactele personale cu cele virtuale. Folosind cele mai recente și importante studii științifice, psihiatrul și specialistul în neuroștiințe Manfred Spitzer investighează influența negativă pe care o pot avea mediile digitale asupra memoriei, puterii de concentrare și abilităților cognitive, în special ale tinerilor, iar cartea este un semnal de alarmă pentru părinți, profesori și politicieni.
„Demența nu înseamnă doar pierderi de memorie. Iar în cazul demenței digitale nu e vorba doar de faptul că tinerii (mai ales) par să devină din ce în ce mai uituci […]. E vorba mai degrabă de randament mental, gândire, capacitate critică, de orientare în «hățișul de informații». Dacă o casieră folosește calculatorul ca să socotească doi plus doi și nu observă că rezultatul 400 trebuie să fie greșit, dacă NASA lansează un satelit în nisip (sau în spațiul infinit) pentru că nimeni nu s-a prins că incii și milele nu sunt totuna cu centimetrii și kilometrii, dacă bancherii greșesc un calcul cu 55 de miliarde de euro, toate acestea înseamnă până la urmă doar că nimeni nu mai gândește. Evident că în aceste cazuri nimeni n-a aproximat în cap ordinul de mărime al rezultatului, ci s-a bazat în schimb pe un asistent digital oarecare.“
– MANFRED SPITZER
Manfred Spitzer (n. 1958) este unul dintre cei mai faimoşi specialişti în neuroştiinţe din Germania, foarte implicat in dezbaterile despre tehnologie şi educaţie. A studiat medicina, psihologia şi filozofia la Universitatea din Freiburg, iar în prezent este profesor de psihiatrie la Universitatea din Ulm, unde conduce din 1997 Clinica psihiatrică universitară şi din 2004 Centrul pentru neuroştiinţe şi invăţare. A fost de două ori profesor invitat la Universitatea Harvard. Este gazda emisiunii TV săptămânale Geist und Gehim (Minte şi creier), în care prezintă unui public larg rezultatele cercetărilor sale in domeniul neuroştiinţelor. A publicat numeroase cărţi, dintre care Lernen (Invățarea), Vorsicht Bildschirm! (Atenţie, ecran!) şi volumul de faţă, Digitale Demenz, au devenit bestselIeruri.
Cuprins
Cuvânt înainte
Introducere Google ne prosteşte?
1. Taxiurile din Londra
2. Unde sunt?
3. Şcoala: copy-paste în loc de scris şi citit?
4. Memorare in creier sau depozitare în cloud?
5. Reţelele sociale: Facebook in loc de face io face
6. Baby-TV şi Baby-Einstein DVD
7. Laptopuri la grădiniţă?
8. Jocuri digitale: note proaste
9. Nativii digitali: mit şi realitate
10. Multitasking: atenţie tulburată
11. Autocontrol versus stres
12. Insomnie, depresie, dependenţă şi consecinţe fizice
13. Capul în nisip. De ce nu se face nimic?
14. Ce-ide făcut?
Mulţumiri
Note
Bibliografie