Aparitia atator editii in numeroase limbi a prezentei lucrari demonstreaza capacitatea fr. Laurentiu de a trezi interesul diverselor confesiuni crestine. El, impreuna cu experienta Prezentei lui Dumnezeu traita de el, apartin unui spatiu situat deasupra confesiunilor, subliniind un adevar ce apartine atat crestinismului catolic, cat si celui protestant, in ciuda evidentei contextului sau carmelit. Desi a trait in secolul al XVII-lea, cand inca nimeni nu vorbea de ecumenism, el a fost mesagerul unui crestinism care traverseaza toate confesiunile.
-- Walter Nigg
Exista in lumea asta, in locuri solitare, fiinte umane care au raspuns chemarii Mantuitorului de a face din viata lor, in sanul Bisericii, o mica flacara vesnic aprinsa, sensibila la prezenta Sa. Dar asemenea oameni exista si in freamatul vietii, in mijlocul treburilor gospodaresti, acasa in caminele lor - asemenea unor mici faclii ce fac sa straluceasca un oras spunea Conrad de Meester in introducerea editiei ingrijite de el a scrierilor fr. Laurentiu.
Cartea fr. Laurentiu este o invitatie adresata tuturor celor ce-L iubesc pe Domnul lor sa devina asemenea flacari vii.
Fratele Laurenţiu al Învierii, pe numele sau adevărat Nicolas Herman, s-a născut în 1614 în localitatea Heremenil, situată în provincia franceză Lorena. Părinţii săi Dominique şi Louise Herman, i-au insuflat de timpuriu teama de Dumnezeu, şi dorinţa de a trăi curat, potrivit cu principiile creştine de viaţă.
Între anii 1631-1635 participă ca simplu soldat la Razboiul de Treizeci de Ani (1618-1648), dând dovadă de mult curaj şi dârzenie. Este luat prizonier de trupele armatei inamice şi ameninţat cu moartea prin spânzurare sub acuzaţia că ar fi spion, dar fără a se pierde cu firea, respinge acuzaţia ce i se aduce, şi întrucât conştiinţa nu-i reproşa nici o fărădelege, afirmă că-i este indiferent dacă moare sau nu. Această atitudine curajoasă, îi impresionează pe ofiţerii armatei inamice, care-i dau drumul.
După o scurtă perioadă în care gustă viaţa de sihastru, la 26 ani se hotărăşte definitiv pentru viaţa monahală, şi la 15 iunie 1640 intră în ordinul carmeliţilor desculţi, a căror mănăstire se află în Paris pe strada Vaugirand. În 14 August 1962 depune jurământul de credinţă, dedicandu-se irevocabil, vieţii monahale.
În scrierile sale el ne-a lăsat un drum ce merge direct spre inima Maiestăţii Sale Divine, care astăzi, mai mult ca oricând, ne invită pe noi, trăitorii din secolul al XXI-lea - cu vieţile noastre atât de irosite în mulţimea de treburi şi griji - să răspundem afirmativ provocării ce ne-o înfăţişează, înlăturând astfel orice oprelişti din calea harului lui Dumnezeu ce stă gata să se reverse asupra noastră.
Cuprins
Prefata
Maxime spirituale
Principii
Exercitii necesare pentru atingerea vietii spirituale
Cum trebuie sa-L adoram pe Dumnezeu in Duh si adevar
Despre unirea sufletului cu Dumnezeu
Despre prezenta lui Dumnezeu
Mijloace de a dobandi prezenta lui Dumnezeu
Foloasele prezentei lui Dumnezeu
Scrisori
Scrisoarea
Scrisoarea I
Scrisoarea a ll-a
Scrisoarea a Ill-a
Scrisoarea a lV-a
Scrisoarea a V-a
Scrisoarea a VI-a
Scrisoarea a Vll-a
Scrisoarea a VIII-a
Scrisoarea a lX-a
Scrisoarea a X-a
Scrisoarea a XI-a
Scrisoarea a XII-a
Scrisoarea a XIII-a
Scrisoarea a XlV-a
Scrisoarea a XV-a
Scrisoarea a XVI-a
Dobandirea deprinderii de-a trai in prezenta lui Dumnezeu