Este o carte fascinanta care adreseaza problema relevantei in proclamarea Evangheliei, incercand sa raspunda la o intrebare dificila: Cum se poate comunica adevarul neschimbabil si absolut al Scripturii unei lumi aflata intr-o continua transformare?. Dupa o analiza informata si competenta a culturii contemporane, autorul ne ofera cateva principii fundamentate biblic si practice cu ajutorul carora putem naviga pe o linie de echilibru care sa evite atat capcana relevantei cu orice pret, cat si pe cea a izolarii.
-- Pastor Petru Bulica, Biserica Baptista Betel, Timisoara
Cum putem patrunde cu adevarul biblic intr-o lume de telespectatori inraiti, de oameni dependenti de televizor? In ce fel putem transmite mesajul Evangheliei intr-o lume coplesita de imagini si lipsita de cuvinte? Care sunt caile prin care putem sa comunicam in mod relevant cu semenii nostrii plictisiti si izolati in individualismul secolului 21? Acestea sunt intrebarile la care David Henderson raspunde cu claritate, aducand argumente pertinente, validate de o bogata experienta acumulata in conducerea a numeroase programe si organizatii crestine.
-- Mirel Talpes, Presedinte International Needs Romania
Nu o exegeza de interes restrictiv, academic sau de cabinet, ci o directie de viziune in evanghelismul modernitatii. O presimtire lucida. Bransarea binevenita a Evangheliei la spiritul veacului. Acesta e meritul autorului.
-- Pastor Vasile Duma, Biserica Baptista Golgota Arad
Recunosc in autorul lucrarii acelasi intelectual evanghelic admirabil cu care am avut placerea sa colaborez in programe comune cu International Needs Romania. Lucrarea sa este un ghid foarte util pentru toti cei ce suntem implicati in diferite modalitati in transmiterea mesajului Evangheliei.
-- Ghita Dragan, Presedinte Alt FM Romania
Preocuparea fatisa a acestei carti este ca cei care proclama Cuvantul sa fie relevanti, practici si eficienti. Autorul reuseste sa gaseasca o cale de a provoca slujitorii amvoanelor sa redobandeasca pasiunea pentru a cerceta Scripturile si intelepciunea pentru a gasi modalitati de a comunica adevarurile eterne generatiei lor fara a diminua sau dilua Evanghelia. Cartea aceasta este o unealta necesara tuturor celor care predica Scripturile.
-- Pastor dr. Ovidiu Dragan, Biserica Baptista Renasterea Arad, redactor revista Farul Crestin
Cuprins
Prefata de Haddon Robinson
Multumiri
Prolog. De returnat la expeditor
Partea 1: Obtinand o audiere
1. Umbland pe linia subtire a relevantei
2. Punand adevarul in miscare in lumea noastra
Partea a 2-a: Cine suntem: consumatori
3. Formarea consumatorului
4. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume nemultumita
Partea a 3-a: Cine suntem: spectatori
5. Spectatorul in obiectiv
6. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume distrata
Partea a 4-a: Cine suntem: persoane preocupate de sine
7. Izolarea individului
8. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume deconectata
Partea a 5-a: Cum gandim: Dincolo de Dumnezeu
9. Dandu-L pe Dumnezeu deoparte
10. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume insingurata
Partea a 6-a: Cum gandim: Dincolo de bine si rau
11. Indepartand vechea notiune despre bine si rau
12. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume ratacita
Partea a 7-a: Cum gandim: Dincolo de sens si scop
13. Lasand sensul in urma
14. Cuvantul lui Dumnezeu pentru o lume in deriva
Epilog: O punte intre cer si pamant
Anexa: Dilema umana
Lecturi recomandate
Index
Prefata
Un om pe nume Pavel a plantat crucea lui Cristos in solul primului secol. Si el a avut parte de obstacole ca si noi. Demonii infestasera cultura acelei vremi. Oamenii erau ostili fata de Vestea Buna. Paganii radeau de crestini! Ii acuzau pe credinciosi de faptul ca ar fi atei, din moment ce nu se inchinau zeilor obisnuiti. Deoarece crestinii se intalneau in secret si vorbeau despre "a se hrani cu Cristos" si a se iubi unii pe altii, paganii i-au acuzat de canibalism si incest. Neamurile traiau si ele intr-o scursura de imoralitate. In intreaga societate, de la pozitiile cele mai inalte pana la cele mai de jos, prostitutia, homosexualitatea, adulterul si uciderea bebelusilor de sex feminin erau la ordinea zilei. Pavel a slujit intr-o cultura care dispretuia argumentul sau etic pentru o viata de dragostea si puritate. Cu toate ca iudeii s-au separat de imoralitatea neamurilor si isi bazau religia pe Vechiul Testament, s-au dovedit a fi adesea vrajmasi inversunati ai apostolului. Au ajuns sa-l considere pe Pavel, un iudeu ca si ei, drept tradator, cineva care isi batea joc de legea lor.
In ciuda acestor lucruri Pavel a repurtat mari victorii spirituale. Vantul lui Dumnezeu ii sufla in panze, fapt adevarat in dreptul fiecarui crestin. Cum a reusit Pavel sa penetreze gandirea societatii din vremea sa? Pavel si-a prezentat strategia in prima sa epistola din corespondenta adresata corintenilor. "Caci, macar ca sunt slobod fața de toți, m-am facut robul tuturor, ca sa castig pe cei mai mulți. Cu iudeii m-am facut ca un iudeu, ca sa castig pe iudei; cu cei ce sunt sub Lege m-am facut ca si cand as fi fost sub Lege (macar ca nu sunt sub Lege), ca sa castig pe cei ce sunt sub Lege; cu cei ce sunt fara Lege m-am facut ca si cum as fi fost fara Lege (macar ca nu sunt fara o Lege a lui Dumnezeu, ci sunt sub Legea lui Hristos), ca sa castig pe cei fara lege. Am fost slab cu cei slabi, ca sa castig pe cei slabi. M-am facut tuturor totul, ca, oricum, sa mantuiesc pe unii din ei" (1 Cor. 9:19-22). Pavel spune de fapt: "Ma voi identifica cu orice mod de gandire si cu orice mod de trai pentru a-mi comunica mesajul. Voi face orice, fara sa pacatuiesc, pentru a castiga oamenii pentru Isus Cristos."
Crestinii de astazi nu sunt departe de cei din primul secol. In consecinta, traim intr-o cultura precrestina. Majoritatea oamenilor din societatea noastra cunosc prea putine despre Dumnezeu. Crestinii sunt catalogati drept radicali din punct de vedere politic, devotati luptei impotriva lesbienelor si homosexualilor, dar care nu dau dovada de nicio simpatie fata de femeile care-si poarta sarcinile nedorite. Traim in mijlocul unei culturi care aproba si imbratiseaza acele stiluri de viata condamnate de catre oamenii morali in urma cu treizeci de ani. Ne infioram cand vedem modul eronat in care suntem perceputi si prezentati de catre mass-media.
Lumea s-a schimbat cand n-am fost atenti, schimbare ce ne-a prins nepregatiti. Crestinii pot fi nostalgici dupa "vechile zile bune" cand societatea recunostea valorile crestine si credea in importanta bisericilor. Asteptam in zadar momentul in care cultura sa se intoarca la vechea gandire pentru a avea din nou acea relevanta pe care a avut-o in perioada mai "crestina".
Asemeni lui Pavel si lumii antice, crestinii de astazi trebuie sa inteleaga si sa-si adapteze mentalitatea la vecinii lor. Trebuie sa fim dispusi sa ne adaptam la modul de gandire al oamenilor pentru a-i castiga pentru Mantuitorul. Acest lucru implica riscuri si suferinte. Trebuie sa punem intrebari incomode, cum ar fi: Cum gandesc ei? Care sunt valorile lor? Cum ne putem adapta la credintele lor fara sa ne abandonam propriile credinte? Care sunt lucrurile negociabile si care nu? Cum ne adresam modernistilor astfel incat sa ne facem intelesi? Acestea sunt cateva din intrebarile pe care David Henderson le abordeaza intr-un mod usor de inteles pentru crestinii interesati.
Investiti cateva ore si multa cugetare in aceasta carte. Facand asa veti invata sa spuneti mai bine Vestea Buna vecinilor, copiilor si nepotilor dumneavoastra. Ceea ce poate surprinde cel mai mult este faptul ca la un moment dat, lecturand aceste pagini, veti ajunge sa va intelegeti mai bine propria persoana.
-- Haddon Robinson