Durata de livrare: 24 ore
„O carte magistralã.“ (Sunday Times)
„Celebrul Paul Johnson ne prezintă o istorie provocatoare a poporului, religiei şi culturii evreieşti din cele mai vechi timpuri până în prezent. Împărţită ingenios în şapte secţiuni (Israeliţii, Iudaismul, Catedocraţia, Ghetoul, Emanciparea, Holocaustul şi Sionul), lucrarea descrie complexa interacţiune dintre istoria evreilor şi istoria mondială, arătând felul în care traiectoria civilizaţiei occidentale a fost influenţată decisiv de acest grup puţin numeros… O excelentă istorie nonacademică, pentru marele public.“ (Library Journal)
„O introducere foarte accesibilă şi utilă, mai ales în istoria modernă a evreilor.“ (Kirkus Reviews)
„O istorie de 4 000 de ani, de la Casa lui David până în anii 1980. Entuziasmul şi productivitatea lui Johnson sunt, ca de obicei, prodigioase.“ (Sunday Times)
„O carte captivantă, provocatoare, bine scrisă, adeseori mişcătoare, un amestec pătrunzător şi pasionat de istorie şi mit, de povestire şi interpretare.“ (Christian Science Monitor)
Paul Bede Johnson (născut în 1928 la Manchester) este un binecunoscut ziaristşi istoric englez. A studiat la Stonyhurst College, apoi la Magdalen College (Oxford). S-a afirmat ca jurna list în anii ’50, la The New Statesman. În anii ’70, a început să aibă concepţii tot mai conservatoare; pe fundalul problemelor economiei britanice, s-a opus mişcării sindicale. Susţinător al lui Margaret Thatcher, a devenit unul dintre consilierii ei şi i-a scris o serie de discursuri. Din 1981 până în2009, a deţinut o rubrică în The Spectator. S-a preocupat de problemele şi evenimentele care indicau, în opinia sa, declinul general, de la educaţie la practicarea religiei şi comportamentul social. A scris regulat în The Daily Telegraph şi într-o serie de publicaţii americane (The New York Times, The Wall Street Journal, Commentary, The National Review). Johnson este un critic al modernităţii. Îi dezaprobă pe cei care folosesc teoria evoluţionistă pentru a-şi justifica ateismul sau pentru a-şi promova experimentele biotehnologice. Catolic conservator, Johnson priveşte teologia eliberării ca pe o erezie şi pledează pentru celibatul preoţilor. În anul 2006, Johnson a primit din partea preşedintelui George W. Bush, The Presidential Medal of Freedom.
Cuprins
Mulţumiri . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Prolog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Partea întâi: ISRAELIŢII . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Simbolismul peşterii Macpela 15 „Eu sunt între voi străin şi pri -beag“ 17 Un alt fel de Dumnezeu 20 Potopul etic 22 Avraamşi renaşterea sa isto rică 30 Mo no teismul în embrion 30 Poporulales 32 Un Pământ promis vag 33 Tri buri şi amficţionii 35Iosif, prima eminenţă cenuşie 38 Legă turi in fan tile, exodul sprematuri tate 40 Moise, un totalitar al spiritului 42 Legile: suve -ranitate di vină, sanctitate umană 48 Teocraţia democratică 57Cuce ritorul Iosua şi documentele arheologice 59 Judecătorii:delinc venţii cha ris matici 62 Samuel şi profeţia de stat 68 Saulşi marea dez ba tere consti tuţională 70 David, regele sacerdotal 72Solomon, abso lutis mul re gal şi statul- templu 77 Vocea mică şipotolită a lui Ilie 85 Amos şi răz bo iul de clasă 88 Osea şi re li -gia inimii 91 Apariţia ri gorismului 93 Isaia şi naş terea conştiin -ţei 94 Ieremia, primul evreu 96
Partea a doua: IUDAISMUL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Valea Oaselor a lui Iezechiel 100 Al doilea Templu al lui Nee -mia 106 Ezdra, scribii şi canonul 107 Evreii ca istorici 111Iov, Dum nezeu şi teo diceea 114 Grecii contra evreilor 118 Ma -cabeii in ven tează martiriul 126 A doua uniune de triburi: de lapuritate la co rupţie 129 Apariţia iuda ismului fariseic 131 Tira -nia filantropică a lui Irod cel Mare 134 Templul în sinistra luiglorie 138 Revoluţia apocaliptică a lui Daniel 145 Ideea deMe sia 149 Isus: servitor su ferind, sau bătrân rebel? 150 Pavelşi fur tul universalismului iu daic 155 Antisemitismul în Antichi -tatea păgână 159 Iosephus şi marea răscoală 163 Micul regatneîndurător al lui Shimon bar Kohba 168 Creş ti nii contra evrei -lor 170 Iavne şi iudaismul rabi nic 177 Tanaim, amoraim; Mishnaşi Talmudul 181 Maturizarea te ologiei mo rale iudaice 183 Ne -cesi tatea responsabilităţii sociale 187Renunţarea la vio lenţă 189Exilarhatul babi lonian 192 Antisemi tis mul creştin tim puriu 195Erezia islamică 196
Partea a treia: CATEDOCRAŢIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Lumea lui Beniamin din Tudela 199 Evreii şi crearea oraşului dinEvul Me diu timpuriu 200 Disputa morală privitoare la percepereade do bânzi 202 Evreii sub islam: dhimmi206 Conducerea prineru diţie 211 Fa milia şi ie rarhia academică 212 Maimonide, fi -gură centrală în istoria evreilor 215 Gheniza din Cairo 216 Ţe -lurile ra ţio nalismului iudaic medieval 220 Ira ţionalismul ca forţăcom pensatorie 226 Misticismul şi Cabala 228 Iehuda Halevişi Nah manide 231 Zoharul232 Evreii şi medicina 234 Struc -tura socială a evreimii medievale 236 Infrastructura religioasă aevreilor 236 Evreii în creştinismul latin 240 Demonologiaantievreiască 242 Po gro mu rile cruciadelor 243 Prima învinuirede omucidere 245 Că mătaria şi arendarea 247 Evreii, călugăriişi Moartea Neagră 252 Spania şi „problema evre iască“: con tro -versele 254 Declinul vieţii in telectuale a evreilor 258 Revol teleşi Tor tosa 260 Conversosşi Inchiziţia 265 Distrugerea evreimiispaniole 268 Refu giaţii şi Judensau 270
Partea a patra: GHETOUL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Ibn Verga şi moştenirea urii la evrei 272 Primul ghetou în Ve -neţia 274 Evreii ca polemişti şi ca sclavi 278 Renaşterea,Reforma şi evreii 282 Im pactul Contrareformei 284 Evreii –miş carea şi ex pan siunea spiri tului în treprinzător 286 Raţiona -lizarea banilor 288 Evreii în Europa răsăriteană 291 Războiulde Treizeci de Ani e fă cut să plătească 296 Înălţarea şi de că de -rea evreului de curte 298 Catastrofa din 1648 şi efectele sale 301Ca bala lurianică şi misti cismul democrat 303 Magia şi Mesia 309Sha be tai Tzvi, Nathan din Gaza şi gnosticismul os mo tic 311 Ja -cob Frank ecu me ni cul 318 Manase ben Israel şi reîntoarcereaevreilor în Anglia 320 Evreii în New York 324 Evre imea ame -ricană: un fenomen nou 325 Evreii şi apa riţia capi talismului 327Raţionalismul şi contra raţionalismul în ghe tou: Rossi şi Caro 335Spinoza, panteismul şi ateismul 335 Pie tismul evreiesc al secoluluial XVIII- lea: Baal Shem Tov şi hasidismul 343 Gao nul din Vilnaşi persecuţia meritorie 345 Mendelssohn şi Iluminismul iudaic 348Reformarea evreilor şi naşterea antise mi tismului modern 354
Partea a cincea: EMANCIPAREA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361Tentative de a rezolva „problema evreiască“: metoda botezului361 Drumul clanului Rothschild 364 Marea Britanie, o societatefilo se mită 373 Cazul Damasc 374 Disraeli şi creştinismul evre -iesc 375Zunz şi „ştiinţa iu dais mului“ 378 Hirsch şi neo- ortodo -xia 381 Kroch mal, Graetz şi scri erea istoriei evreilor 383 Geigerşi iudaismul re for mat 387 Luzzatto şi metoda ebraică 390 Al -ternativa idiş 392 Apariţia intelectualului evreu laic: Heine şi ura de sine a evreilor 395 Marx şi anti semitismul evre iesc 401Expul zarea populaţiei ashke naze 412 Politica evreiască ţaristă 414Exodul post- 1881 din Rusiaşi urmările sale 422 Mordecai Noah,Re forma şi America evreilor germani 424 Emma Lazarus şi evre -imea de masă din New York 429Ideea sionismului: Moses Hess 433Aşteptându- l pe Daniel Deronda 437 Rasismul modern: Drey fusşi francezii 439 Lazare, Reinach, Proust şi apa riţia puterii poli -tice intelectuale 445 Herzl şi anti se mitismul german 451 DerJudenstaatşi mişcarea sionistă 458 Ostjudenşi Weiz mann 460Opoziţia religioasă la sionism 464 Po vestea de dragoste dintreevrei şi ger mani: Cohen, Rosenzweig şi Rathenau 468 Evreii şicultura mo dernistă 471 Mahler, Schönberg şi muzica 472 Bakst,Chagall şi viziunea evre iască 474 Freud: gnos ticul evreu mo -dern 476 Einstein şi spiritul ra ţio nalist evre iesc 482 Kafka şisufletele pierdute 485
Partea a şasea: HOLOCAUSTUL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 486
Primul Război Mondial şi evreii 486 Weizmann şi establishmentulbrita nic 487 Rothschild şi Declaraţia Balfour 493 Aşezările evre -ieşti din Pales tina 495 Jabo tinski şi autoapărarea evreilor 497Apa riţia naţio na lismului arab 498 Mandatul, Samuel şi muftiul 501Emigraţia evreilor sub man dat 505 Ben Gurion şi sio nismul so -cia list 507 Politica britanică inter be lică 509 Luxemburg, Troţkişi evreii neevrei 514 Cazul lui Isaac Babel 520 Protocoaleleşiconse cinţele bolşevismului evreiesc 522 În Ma rea Britanie 523În Fran ţa 525 În America 526 Brandeis şi Curtea Supremă 528Evreii pe Broadway şi la Hollywood 529 Evreii în crima organiza -tă 535 Baruch şi marile finanţe 536 Lippmann şi invizibilitateaevreilor 537Evreii în Germania postbelică 539 Antisemitismullui Hitler 541 Stu denţii, universitarii şi evreii 544 Evreii, vio -lenţa din mass-me dia şi cul tura de la Weimar 545 Cazul lui Wal -ter Benjamin 550 Hitler la putere şi dua lis mul antisemit 553Paşi spre Holo caust 555Perioada războiului: foametea şi muncauci gătoare 561 Originile pro gramului de exterminare 565 Asa -si narea în masă 566 Lagărele morţii 568 Rolul poporului ger -man 572 Austri ecii, românii, fran cezii, italienii 572 Rolulbritanicilor şi americanilor 577 Resem narea şi rezistenţa evre -ilor 581 Supravieţuirea antise mitis mului 588Pedepsirea crimi -nalilor 589 Compensaţii pentru victime 590
Partea a şaptea: SIONUL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 594
Catastrofă şi providenţă în istoria evreilor 594 Marea Britanieşi statul sionist 595 Begin şi terorismul evreiesc 597 Britaniciiab dică 600 Ame rica, Rusia şi fe reastra oportunităţii 600 Răz -boiul pen tru independenţa Isra elului 602 Deir Yassin şi refugiaţii arabi şi evrei 604 Frontierele Sio nului 606 Statul de maximăsecurita te 609 Campania din Sinai 610 Răz boiul de Şase Zile 611Răz boiul de Iom Kipur 612 Pacea cu Egiptul 613 Definirea evreu -lui 616Adunarea 617 Ebraica – limbă modernă 618 Sta tulso cia list cor poratist 621 Ben Gurion şi Begin 622 Partidele re -ligioase 624 Sabatul, edu ca ţia, căsătoria 630 Muntele Templu -lui 634 Procesul lui Eichmann 638 Diaspora continuă 641Secte exotice 642 Dia spora în Europa 643 Rolul spe cial al evre -i mii americane 647 Evre imea rusă şi antisemitismul stali nist 650Africa de Sud şi originile „sionismului impe rialist“ 654 Anti se -mitismul sovietic modern 656 Campania antisemită arabă 659Naţiunile Unite, terorismul şi re acţia israeliană 660 Rolul con -tem poran al Sio nului laic 663
Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 666
Glosar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 669
Note . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 673
Notă cu privire la transliterarea numelor proprii şi a termenilor evreieşti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 717
Indice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 719
Editura: Humanitas
Numar de pagini: 744
ISBN: 9789735041441
Dimensiune coperta: 13 x 20 cm
Tip coperta: brosata
An aparitie: 2019
Scrie un review
Review-ul a fost trimis cu succes.